Seulas Pinang

Blogger berpendidikan dari SM Izzuddin Shah, Ipoh (1987-1993). Lepasan Universiti al-Azhar Shibin el-Kom, Mesir (1993-1998). Berhasrat berkarya melalui penulisan ringkas, semoga diredhai dan diberkati Allah.

Wednesday, May 26, 2010

Matahari1

”Ahh panasnya matahari nie... terbakar kulit aku..” Itulah kata-kata yang terkeluar dari mulut-mulut manusia yang tidak pernah memikirkan kejadian matahari. Hatta kita sekali kadang-kadang tidak pernah mengkaji kelebihan matahari. Penting sangat ke matahari ini. Al-Quran menyatakan kepentingan matahari sehingga wujudnya surah as-Syam (Surah Matahari)

Demi matahari dan cahayanya Yang terang-benderang - Surah as-Syam ayat 1

Dimulai dengan huruf lafaz sumpah yang bertujuan memberi ingatan kepada manusia agar merenung dan memikirkan kejadian matahari yang Allah sahaja yang mampu menjadikannya. Ayat ini mengajak kita memikirkan dua hal tentang matahari iaitu tentang keadaan matahari dan tentang keadaan cahaya matahari.

Menurut perkiraan para ahli bintang, sudah lebih lima juta tahun bumi terapung berputar seperti roda terbang laju mengelilingi matahari. Tenaga apakah yang menambat bumi dan tenaga apakah yang memutarkannya dengan laju dalam tempoh yang amat lama?

Kita mendapat tenaga daripada matahari dan tenaga matahari inilah yang mengikat bumi pada edarannya serta menjadikan bumi berputar ligat dan laju mengelilingi matahari secara tetap. Tenaga ini bergelar graviti. Tenaga inilah yang menambat bumi pada garis edarannya yang ada sekarang. Kalau tidak bumi ini akan hanyut entah ke mana di ruang angkasa yang luas ini.

Satu hal lagi adalah mengenai ”cahayanya (matahari) yang terang benderang” . Mata dapat melihat kerana ada cahaya matahari bagi menikmati keindahan alam syahadah yang juga hasil dari kuasa cahaya matahari. Dengan matahari juga manusia dapat bekerja dengan baik mencari keperluan hidup terutama yang bekerja di bawah sinar matahari, tubuh badan mereka dapat bertahan daripada bibit penyakit, boleh menolak kuman-kuman bahaya yang menyelinap masuk ke tubuh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...