Seulas Pinang

Blogger berpendidikan dari SM Izzuddin Shah, Ipoh (1987-1993). Lepasan Universiti al-Azhar Shibin el-Kom, Mesir (1993-1998). Berhasrat berkarya melalui penulisan ringkas, semoga diredhai dan diberkati Allah.

Wednesday, May 26, 2010

Matahari2

Tahukah anda panas matahari bertolak dari sumbernya pada suhu setinggi 6000 darjah celsius lalu melancarlah matahari selalui ruang yang jarak 149 setengah juta kilometer sampai di permukaan bumi. Ruang yang teramat lebar ini menyerah sebahagian demi sebahagian dari kepanasan cahaya yang dilontarkan matahari itu.

Cahaya itu untuk sampai ke bumi terpaksa melalui benteng tebal iaitu ruang atmosphera. Ibarat melalui batu saringan yang rapat, titik panas ini terpaksa menyelinap melalui ruang sempit ini dan dicapai oleh manusia sekadar 40 darjah celsius.


Suhu panas setinggi ini, amat amat menguntungkan manusia di bumi. Umpamanya berada di plenat Marikh, kita akan beku kedinginan kerana jauh dari matahari. Bumi kita boleh hidup kerana sinar dan suhu panas matahari ini. Pada suhu ini, berlaku metabolisme dalam tubuh badan kita iaitu persenyawaan dan penghuraian zat-zat kimia, bagi pembentukan molekul –molekul organik insaniah dari zat-zat yang masuk melalui makanan, minuman dan pernafasan.

Dengan demikian bermulalah sejarah hidup di permukaan bumi ini. Dalam perjalanan masa, jenis dan kesempurnaan makhluk hidup di tambah dengan hujan yang diproses juga oleh matahari, akhirnya bumi menjadi demikian ramai, indah dan permai.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...