Seulas Pinang

Blogger berpendidikan dari SM Izzuddin Shah, Ipoh (1987-1993). Lepasan Universiti al-Azhar Shibin el-Kom, Mesir (1993-1998). Berhasrat berkarya melalui penulisan ringkas, semoga diredhai dan diberkati Allah.

Wednesday, August 11, 2010

Puasa : Pendapat Pakar Perubatan

Variati makanan di bazaar Ramadhan


Ahh… sakit lak perut aku nie lepas berbuka tadi… Bukannya aku makan banyak pun… Mi kari dengan mutabak aje.. Apasal lak perut aku nie memuls-mulas nie.. Demikian la senario yang berlaku apabila berbuka. Kadang-kadang mengganggu ibadah yang lain seperti solat Maghrib, Isyak dan tarawikh.
Menurut Imam al Ghazali dalam Ihya Ulumuddin, perut ialah sumber segala nafsu dan tempat bercambah penyakit dan bencana. Nafsu makan yang berlebihan menimbulkan gelora seks dan gelora seks mencetuskan kegilaan pangkat dan harta.
Nabi Allah Adam dan Hawa meninggalkan syurga kerana nafsu perut apabila mereka memutuskan untuk mencuba buah Khuldi menyebabkan mereka berdua berpindah ke dunia ini. Dunia perubatan hari ini mengiktirafkan puasa sebagai sumbangan bagi mengubat penyakit. Kebanyakkan klinik menjadikan menahan diri dari makan dan minum, sebagai rawatan untuk membuang sisa makanan yang lebih dari keperluan tubuh dan melesukan anggota dengan tidak menimbulkan kesan buruk kepada anggota badan.
Menurut Dr. R.G. Wiliams seorang pakar perubatan Akademi Kebangsaan Amerika Syarikat, pesakit kancer misalnya hanya perlu memperbaiki makan minum sebagai usaha yang paling baik bagi menghindari serangan kancer.
Dr. Alexis pula pernah berkata,”Pada peringkat awal penyekatan makanan menimbulkan rasa lapar dan melemahkan badan. Tetapi selepas itu beberapa fenomena tersembunyi yang jauh lebih mustahak. Zat gula di dalam hati bergerak disertai oleh lemak yang tersimpan di bawah kulit, protein-protein otot, kalenjar dan sel-sel hati. Anggota-anggota ini mengorbankan bahan-bahan tertentu bagi kesempurnaan jasmani dan jantung”.
Usus merupakan salah satu ”lubang busuk” yang banyak menyimpan kuman dan cacing-cacing yang merbahaya. Puasa dapat memberi kerehatan kepada sistem penghadaman dan mengurangkan pembiakan kuman-kuman sekaligus mengurangkan kecergasan kuman untuk lebih menular.
Dr. Robert Bartholo pernah mengatakan ”tidak syak lagi puasa adalah satu-satu cara berkesan melenyapkan mikro-mikro kerana mengandungi unsur-unsur penghapusan sel pengidap”.
Sekarang pakar ilmu kesihatan moden menganjurkan setiap orang yang meningkat dewasa wajib berpuasa sekurang-kurangnya satu hari seminggu atau seminggu sebulan dan yang lebih baik berpuasa sebulan dalam setahun. Ini kerana manusia acapkali mengidap penyakit ’septik fokus’ yang terjadi dalam tubuh badan dan mengalir lelehannya ke dalam darah.
Wallaua'lam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...