Seulas Pinang

Blogger berpendidikan dari SM Izzuddin Shah, Ipoh (1987-1993). Lepasan Universiti al-Azhar Shibin el-Kom, Mesir (1993-1998). Berhasrat berkarya melalui penulisan ringkas, semoga diredhai dan diberkati Allah.

Thursday, October 1, 2009

Kemampuan manusia menurun?


Abad ke 21 ini merupakan abad di mana manusia telah mencapai kemajuan dan peralatan moden yang amat pesat. Peranan sains dan teknologi amat penting sekali bagi manusia zaman ini.
Sesuatu yang mesti diakui bahawa zaman kemajuan yang terbina hasil dari himpunan pengetahuan manusia zaman silam.
Dahulu manusia purba boleh berjalan berbatu-batu dengan tidak menganl letih, malah mereka dapat menawan mangsanya dengan tidak menunggang apa-apa pun. Tetapi apabila mereka tahu menggunakan kenderaan moden, kekuatan berjalan yang ada pada mereka merosot.
Hari ini cermin mata menjadi sebahagian daripada muka manusia. Manusia hari ini menggunakan teropong jarak jauh bagi meneropongi bintang-bintang. Pada hal di zaman lampau manusia hanya menggunakan kedua belah mata bagi mengenal bintang-bintang itu. Mereka tidak pernah sesat dengan berpandukan bintang dalam pelayaran. Tetapi sayang kekuatan penglihatan ini sudah tiada lagi bagi manusia hari ini.
Tenaga suara dan pendengaran juga turut sama merosot. Ahli pensyarah di zaman dahulu dapat berpidato dengan suara yang lantang di khalayak ramai atau di tempat-tempat lapang. Pidato mereka juga jelas kedengaran. Hari ini pembesar suara digunakan, malah kadang-kadang syarahan dalam bilik tertutup pun tidak jelas kedengaran.
Paling teruk sekali hari ini ialah tenaga otak manusia pun mulai merosot dengan adanya alat-alat rekaan baru yang mengantikan tenaga otak. Semuanya di atas hujung jari. Boleh dikatakan rekaan dan penyelidikan di zaman ini dijalankan secara beramai-ramai, pada hal di zaman dahulu dijalankan secara perseorangan sahaja, namun kejayaan boleh dikecapi juga.
Patutlah dunia sekarang ketiadaan tokoh-tokoh yang bijak bagi menggantikan Aristotle, Ibnu Sina, Plato, Socrates dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...