Seulas Pinang

Blogger berpendidikan dari SM Izzuddin Shah, Ipoh (1987-1993). Lepasan Universiti al-Azhar Shibin el-Kom, Mesir (1993-1998). Berhasrat berkarya melalui penulisan ringkas, semoga diredhai dan diberkati Allah.

Wednesday, November 4, 2009

Bunga Poligami

Poligami atau kahwin lebih dari satu bukanlah merupakan perkara baru bagi masyarakat Islam, malah ianya telah diamalkan sejak zaman pra sejarah lagi. Yang membezanya tentang jumlah wanita yang dapat dikahwinkan oleh seseorang lelaki. Dalam Islam misalnya seorang lelaki diharuskan berkahwin setakat empat orang sahaja berdasarkan firman Allah dalam surah an-Nisaa’ ayat 3 yang bermaksud :”Maka kahwinlah perempuan-perempuan yang baik untuk kamu berdua, tiga atau empat tetapi kiranya kamu bimbang tidak dapat melakukan keadilan, maka berkahwinlah seorang sahaja”.

Tetapi sebelum Islam yakni di zaman arab jahiliah seorang lelaki dibolehkan berkahwin mengikut sekehendak hatinya atau sepuluh orang isteri. Ini berpandukan dari hadith Nabi Muhammad s.a.w. yang berbunyi :
عن ابن عمر رضى الله عنهما ان غيلان بن سلمة الثقفى اسلم وله عشرة نسوة في الجاهلية فأسلمن معهن فامره النبي صلى الله عليه وسلم أن يتخير اربعامنهن – رواه الترميذي
Bermaksud : Dari Ibnu Umar r.a. bahawa Ghilan bin Salmah as-Syaqafi telah masuk Islam, ketika di zaman jahiliah isterinya seramai 10 orang, kesemua isterinya telah masuk Islam termasuk Ghilan sendiri, lantas ia disuruh oleh Rasulullah sa.w. memilih 4 orang di antara mereka.

Di zaman Nabi Musa a.s., seorang lelaki dibenarkan berkahwin seberapa banyak perempuan yang disukainya, ini disebabkan orang lelaki di zaman itu banyak yang mati dibunuh oleh Raja Firaun dan jumlah mereka itu sedikit. Firman Allah dalam surah al-A’raaf ayat 127 : “Dan berkatalah pula ketua-ketua dari kaum Firaun: "Adakah Engkau (Wahai Firaun) hendak membiarkan Musa dan kaumnya untuk melakukan kerosakan di bumi (Mesir) dan meninggalkanmu serta apa-apa yang dipuja olehmu?" Firaun menjawab: "Kita akan membunuh anak-anak lelaki mereka dan kita biarkan hidup anak-anak perempuan mereka, dan kita tetap Menguasai (menundukkan) mereka".

Di zaman Nabi Isa a.s. pula seorang lelaki hanya dibenarkan berkahwin dengan seorang perempuan sahaja, ini kerana menghormati Maryam yang menjadi ibu kepada Isa a.s. di mana telah melahirkan anaknya dengan tidak atau berantaraan suami.

Kalau dibandingkan syariat Nabi Muhammad dengan Nabi Musa dan Nabi Isa, nyatalah syariat Nabi Nuhammad melalui jalan tengah di antara kedua-dua syariat tersebut. Ini bererti tidak terlalu terbatas dan tidak terlalu berleluasa di mana syariat yang dibawanya membenarkan seorang lelaki mempunyai berbilang isteri yang tidak lebih dari empat orang.

Bagi penganut agama Budhha, tidak boleh berkahwin lebih dari satu (monogram) tetapi kiranya seseorang lelaki ada kesanggupan dan daya tenaga, maka perempuan itu boleh dikahwinkan dan menyimpan sebagai gundik sahaja. Perempuan simpanan sebegini tidak mempunyai hak langsung dalam mewarisi harta dan tiada pertalian dalam kekeluargaan, sedangkan agama kristian pula mengutuk dengan sekeras-kerasnya ke atas penganutnya yang ingin berpoligami.

Dalam hal ini, Islam yang mengharuskan poligami adalah untuk memelihara kebaikan umat Islam baik lelaki maupun perempuan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...