Seulas Pinang

Blogger berpendidikan dari SM Izzuddin Shah, Ipoh (1987-1993). Lepasan Universiti al-Azhar Shibin el-Kom, Mesir (1993-1998). Berhasrat berkarya melalui penulisan ringkas, semoga diredhai dan diberkati Allah.

Monday, November 9, 2009

Poligami : Langkah Sebelum Terjebak

Antara tujuan yang membolehkan lelaki kahwin lebih dari satu ialah apabila pihak lelaki yang mempunyai nafsu seks yang kuat, boleh melayani nafsu seksnya secara yang dihalalkan oleh syarak. Ini disebabkan ada isteri yang datang haid sehingga tujuh hingga 10 hari, keluar darah nifas yang memakan masa empat puluh hari, mandul atau berpenyakit yang tiada harapan untuk sembuh bagi memuaskan suaminya.

Ada juga poligami disebabkan timbul perasaan belas dari pihak lelaki bila melihat janda yang terdesak hidupnya dan banyak menanggung beban akibat kematian suami atau diceraikan. Jadi, jalan pembelaan terhadap wanita-wanita ini adalah jalan poligami yang dihalalkan oleh syarak.

Melalui poligami juga secara tidak langsung menolong menyelesaikan masalah masyarakat dan sosial bilamana menolong kaum wanita tercebur ke lembah pelacuran, dan lain-lain jenayah yang dikutuk oleh undang-undang negara dan undang-undang Allah apatah lagi dalam masa 10 tahun akan datang.

Walaupun Islam mengharuskan poligami namun, mereka perlu mematuhi syarat yang ditetapkan iaitu mereka diwajibkan melakukan keadilan di antara isteri-isteri dari segi pemberian nafkah makan minum dan pakaian, tempat kediaman, bilangan hari giliran dan layanan terhadap isteri dan sebagainya.

Dalam hal ini, Sheikh Mohammad Abduh merangka dua syarat dan kalau tidak mematuhinya wajib beristeri satu sahaja. Pertama : Suami melakukan keadilan pada segi lahir, dengan kata lain suami tidak mendiskriminasi antara isteri baru dan lama, cantik dan hodoh, tidak pilih kasih dalam pergaulan dan hak-hak yang diwajibkan atas isteri.

Kedua : Suami mesti berkeupayaan melakukan keadilan pada segi hati dan jiwa, dan inilah perkara yang paling susah untuk dilaksanakan. Ini kerana manusia tidak akan dapat berlaku adil dalam soal kasih sayang terhadap beberapa orang isteri. Dia tidak akan dapat melaksanakan kemahuan hatinya kepada tiap-tiap orang isterinya menepati kecenderungan hatinya.

Umpamanya, jika seorang suami mampu mengadakan makan minum, pakaian dan tempat tinggal untuk seorang isterinya maka sudah tentu perlu menyediakan juga bagi isteri kedua. Kerana itu, kebiasaannya lelaki yang berpoligami terdiri dari mereka yang tinggi taraf hidupnya.
Demikian juga mengenai giliran yang diwajibkan atas seorang suami. Menurut syariat Islam, seorang lelaki yang berkahwin dengan seorang gadis, wajib bermalam di rumah isteri barunya selama tujuh hari tujuh malam dan bagi janda selama tiga hari tiga malam. Kesemua hari-hari ini adalah untuk hari permulaan perkahwinan, sesudah itu barulah diaturkan giliran seadil-adilnya.

Akibat menumpukan kecintaan kepada salah seorang isteri sahaja dan mengabaikan isteri yang lain akan dibalas oleh Allah di hari qiamat nanti dengan badan mereka senget sebelah, ini berdasarkan hadith daripada Rasulullah yang berbunyi :
من كانت له امراتان فمال الى احدهما جاء يوم القيامة وشقيه مائل


Jadi untuk menjaga kepentingan rumahtangga maka ikutilah syarat di atas, malah ditegah sama sekali suami masuk ke rumah salah seorang isteri lain di waktu giliran isteri tertentu kecuali kerana darurat, itupun dibolehkan hanya memberi salam dari luar pintu sahaja dan bertanya keadaannya dengan tidak masuk. Begini corak perkahwinan nabi.

1 comment:

  1. Assalamualaikum , sayw nak tanye apakah langkah2 mengatasi poligami bagi yang tidak berkemampuan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...